Ódor Tünde Enéh (született: Nyitrai Tünde) festőművész, tervezőgrafikus és 21 éven át a Napút Rajziskola alapítója és vezetője, jelenleg a TerraMare art shop és galéria tulajdonosa és működtetője Horvátországban, Hvar szigetén

Művészeti tanulmányok

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest Festő Stúdió, Magyar Művelődési Intézet, Hagyományok Háza, Gyémánt László Festőiskola, Kirakatrendező és Dekoratőr Iskola, Ferenczy Rajziskola, Szirtes János Grafikusiskola, Vajda Lajos Szabadiskola, Gaál Imre Stúdió

Mesterei

Mayer Berta, Bakonyi Mihály, Gyémánt László, Károlyi Zsigmond, Szirányi István, Szirtes János, Birkás Ákos, Morvay László

Művészeti végzettségek

Festőművész, tervezőgrafikus, alapfokú művészeti oktató, népi játszóházi foglalkozásvezető, dekoratőr

Művészeti munkák

Festészet, Tervezőgrafika, a Napút Rajziskola vezetése, díszlet és jelmeztervezés (Arvisura Színház), dekoratőr-designer munkák

Művészeti tagságok

Galerie Sonia Monti (Paris), Artsper Nemzetközi Online Galéria (Paris), Singulart Nemzetközi Online Galéria (Paris), TriceraArt Nemzetközi Online Galéria (Tokyo), Újpesti Művészek Társasága, Női Vonal, Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete (MROE), Fiatal Művészek Klubja (FMK)

Publikációk

Élet és Irodalom – versillusztrációk

SzarvasLét – önálló verses kötet saját illusztrációkkal

Az utolsó komp, Híd, Táj-Kép-Szó – versek és illusztrációk

Spanyolnátha művészeti folyóirat – Ady100 – tervezőgrafika

________________________________________

THE DEEP kollekció – Ódor Tünde Enéh

Írta: Ramocsai-Torma Renáta, művészettörténész

Ódor Tünde Enéh THE DEEP című kollekciója az emberi létezés mélységeit kutatja. Festményein szinte transzcendens távlatból látunk rá szubjektumunk apróságára, ez az érzet azonban egyáltalán nem a törékenység üzenetét, hanem a mindenséget megpillantó ember békéjét hordozza…
A kollekció központi alkotása a 2020-ban készült Destino című mű.  Ennek a festménynek a mély lélektani megismeréséből érzékelhető és értelmezhető komplexitásában leginkább a kollekció többi darabja. A kép, melyet a 2020-as év pandémiája indukált, a modern kor legintenzívebb szeparációs időszakának lényegre törő ábrázolásának tekinthető. Ódor Tünde Enéh művészetének 2012 óta kizárólagos témája a tenger, de teljesen világos és könnyen értelmezhető, hogy ezek a képek nem csupán az idilli Mediterráneum profán dokumentálását jelentik, hanem képein a Nagy Kékség az Univerzum visszatükröződéseként és mint őselem jelenik meg.  Ezen a békés vízfelületen tűnt fel 2020-ban egy apró, fényes, hófehér csónak, melyet a művész „lélekmagként” nevez meg és melyet eddig soha nem láthattunk festményein.  Hová tudunk menekülni, ha a biztonságosnak vélt dimenzió megszűnik? Érdemes-e egyáltalán a külvilágtól védelmet remélni, vagy azt a dimenziót kell keresni, mely mindig is jelen volt, de a külvilág túlharsogta létezését? A teljes elhagyatottság és üresség szimbólumaként megjelenő halászbárka (az emberi lélek szimbóluma) evezőlapátok nélküli megjelenítése mély és fontos lélektani megtapasztalásra utal; a létezés valódi törvényeit megismerve már nincs többé küzdelem az Univerzum erőivel szemben. A kollekció további képei ennek a megtapasztalásnak adnak teret, mintegy bevonva a nézőt is a megsejtett igazságba.

Ódor Tünde Enéh THE DEEP című kollekciója kapcsán elengedhetetlen megemlíteni Anish Kapoor brit-indiai konceptuális alkotó szellemi tevékenységét. 1990-ben a Velencei Biennálé brit pavilonjában találkozott először a fiatal festőnő az indiai származású művész különleges munkáival, ahol megdöbbenve láthatta, ahogy Kapoor életre hívta elképzelését, miszerint a nézőt át lehet vinni egy misztikus határtalan világba. Ódor Tünde Enéh legfőbb művészi törekvése a jelzett Biennálét megelőzően is az Univerzummal önazonos Végtelen és a Végtelenség ábrázolása volt, de Kapoor alkotásai technikai bizonyosságát adták annak, hogy mindezen törekvések megvalósíthatóak, sőt, a hatás drámai. Kapoor „Sky Mirror” szobrai párhuzamba állíthatók Ódor Tünde Enéh legfrissebb, a kollekcióban is megjelenő „Metamorphosis” sorozatával. Az itt és most, a közel és távol az Univerzum végtelensége mindkét alkotónál összemosódik, az illúzió különleges dimenziója önmagunkban válik valósággá.